Stire 16.10.2023 ⋅ 0 comentarii
Azi, în ședința Consiliului Local Municipal, directorul general al Poliției Locale, Adrian Toma, a prezentat un raport vizavi de moartea lui Vișinel.
La solicitarea transmisă de Lazăr Faur, coordonator al activității poliției locale, în referire la măsurile întreprinse la nivelul DGPL, ca urmare a evenimentului nefericit din data de 14 iulie 2023, prin care a survenit decesul unui cetăţean cu domiciliul în localitatea Lipova, județul Arad, a fost întocmit un raport la nivelul Poliției Locale.
Astfel, potrivit raportului, deschiderea dosarului penal referitor la acest deces a survenit chiar în dimineaţa zilei următoare, iar poliţistul local aflat în prezent în arest a intrat în concediu medical, ulterior datei de 14.07.2023.
A urmat o perioadă de concediu de odihnă până în data de 30.09.2023, după care a anunţat șeful de serviciu că a intrat din nou în concediu medical. Ulterior arestării pentru 30 de zile, s-a solicitat suspendarea sa din funcție, conform legii.
Potrivit lui Adrian Toma, relatările poliţiştilor locali implicaţi nu au indicat niciun moment faptul că desfăşurarea contactului fizic dintre aceştia şi persoana decedată ulterior ar reprezenta cauza morţii. În plus, datele deținute anterior despre cetățeanul respectiv relevă istoricul contravențional de tulburare a ordinii şi liniştii publice cu manifestări de violenţă şi indică, totodată, consumul frecvent de substanţe toxice.
Totodată, se află în etapa finală achiziția, de către primărie, a unui sistem de supraveghere video care să completeze, la interior şi exterior, cele câteva camere existente în prezent. Acest sistem a fost bugetat, pentru anul 2023, înaintea producerii incidentului. Printre spațiile critice vizate pentru supraveghere, la interior, se numără dispeceratul, spațiul destinat relațiilor cu publicul și un spațiu pentru desfăşurarea interviurilor.
Se află în etapa finală implementarea unui sistem integrat de gestionare a sesizărilor transmise echipajelor, parte a unei platforme informatice aparținând Primăriei Municipiului Arad. Acest program, instalat şi pe autoutilitarele poliției locale, va face posibilă transmiterea instantanee, printr-un sistem de tip GATEWAY, a aspectelor ce țin de competenţa altor instituții constatate de echipajele de ordine publică, in gestionarea situaţiilor de tipul celei survenite in seara zilei de 14 iulie a.c..
Este vorba de constatări de competența Inspectoratului de Poliţie Judeţean Arad, Direcţiei de Asistență Socială, DGASPC, Inspectoratului Teritorial de Muncă, Direcției de Sănătate Publică, Secției de Psihiatrie, Unității de Primire Urgente etc. Mesajele respective vor rămâne salvate in serverul poliției locale, fiind expediate automat, la implementarea sesizării către echipaj sau a confirmării situației din teren de către acesta. Sistemul ar trebui să facă obligatorie plecarea mesajelor în cauză, pentru spețele ce țin de competenta instituţiilor partenere.
Şefilor ierarhici li se vor transmite automat situaţiile în care patrulele nu au implementat datele conexe (stare fizică, stare mentală, aspecte ce țin de asistenta socială etc.), în referire la persoanele identificate in teren, dacă acestea au in istoric astfel de aspecte. De asemenea, implementarea tardivă a intervenţiei şi aspectelor constatate ar trebui să fie sesizată către şefli ierarhici ai echipajului căruia i s-a transmis sesizarea. Aşa cum s-a afirmat şi la începutul implementării acestui modul de poliție locală în noua platformă informatică a primăriei, fluxurile de competențe partajate cu instituțiile partenere ar trebui să conducă la evitarea situaţiilor in care patrulele de poliție locală gestionează speţe care, deşi sunt sesizate ca fiind de ordine publică, intră prioritar în competența altor instituții (in situația în care aceşti parteneri instituționali se află în imposibilitatea de a interveni ori de a prelua speța, evenimentul rămâne oricum consemnat în mailul transmis automat câtre ei şi in serverul DGPL). Platforma a fost preconizată şi contractată în acest sens, de către primărie, încă din anul 2022.
Într-o etapă inițială, estimăm o scădere a numărului de incidente şi procese verbale procesate, dar beneficiul va fi capacitatea sporită de a audita calitatea prestației echipajelor de poliție locală.
În total, este vorba de aproximativ 1500 de camere de supraveghere, cărora li se vor adăuga cele instalate de primărie şi S.C. RECONS S.A., pe platformele de gunoi şi în zone administrate de societatea subordonată administraţiei. Sistemul, care va avea şi o componentă de inteligență artificială, a prioritizat solicitările IPJ Arad referitoare la zonele-în care-Poliția Română a identificat riscuri din punct de vedere al ordinii şi liniştii publice.
De asemenea, vizează acoperirea unor zone de interacțiune a populaţiei afectate de pauperitatea extremă cu populația generală a Municipiului Arad (locuri de joacă, parcuri, zone pietonale aglomerate). Fundamentarea legală a plasării acestor camere de supraveghere rezidă în necesitatea protejării "drepturilor pozitive" ale cetăţenilor, aspect ce trece în prim plan folosirea sistemelor video pentru decelarea acelor incidente ce implică cerşetorii şi persoanele fără adăpost, cu relevanță în plan medical, al asistenței sociale, al incapacității exercitării neîngrădite a drepturilor constituționale.
Numeroşi poliţişti locali au fost cooptați, în teren şi la sediul DGPL în materializarea unei acțiuni organizată împreună cu Direcția de Asistență Socială şi parteneri din mediul universitar, in scopul identificării problemelor pe care le întâmpină cerşetorii şi oamenii străzii, circumstanțelor care determină apariția acestor situații și condiționărilor individuale la care sunt supuşi aceştia.
Activitatea a beneficiat inclusiv de mediatizare la nivel național, în vara acestui an. Implicarea polițiştilor locali şi instructajul efectuat acestora privind poziționarea şi conduita în teren, inclusiv cu participarea partenerilor din DAS şi mediul universitar, au avut rolul de a contribui la schimbarea percepţiei personalului DGPL privind spetele ce implică oamenii străzii şi cerşetorii dinspre o gestionare centrată pe ordinea şi liniştea publică (identificare, aplicarea de sancţiuni contravenționale), adesea neproductivă, către decelarea aspectelor ce atrag intervenția specializată a structurilor de asistenţă socială sau medicală.
În ultimii ani, s-a acţionat în sensul obținerii de expertiză pentru polițiștii locali, prin realizarea de prezentări de către specialişti din cadrul MAI, in cadrul unor acțiuni desfăşurate in beneficiul cadrelor DGPL, in diferite locații (sediul poliției locale, săli de curs apartinand Universităţii de Vest "Vasile Goldiş", sala "Ferdinand" a primăriei). La aceste prezentări realizate de şefi ai structurilor locale şi regionale ale ANITP, SCCO şi DGA, au luat parte zeci de polițiști locali, care au fost instruiți referitor la aspecte de natură penală cu care se pot confrunta in activitatea curentă: traficul de persoane, consumul de droguri, implicarea unor polițişti în fapte penale.
Implementarea acestor proiecte, dintre care primele două sunt in etapa finală, conduce la necesitatea revizuirii tuturor procedurilor operaționale ale poliției locale care au legătură cu intervenția patrulelor şi echipelor.
Cauza constă în consemnarea rolului instrumentarului tehnologic (comunicații, poziționare, planificare pe zone, deplasare, înregistrare video a activităților) in controlul curent al activității echipajelor. Aceste dezvoltări se adaugă măsurilor adoptate in ultimii doi ani, precum dubla poziţionare in timp real a echipajelor: prin sistemul de TrackGPS al primăriei şi prin harta operațională ce indica amplasarea patrulelor după stațiile auto şi individuale TETRA. Printre măsurile adoptate ca urmare a evenimentului din 14 iulie a.c., se enumeră: decizia de a se achizitiona body-cam pentru toţi poliţiştii locali cu atribuţii de ordine publică şi circulație, deşi, in prezent, Legea nr. 155/2010, de organizare şi funcţionare a poliției locale, nu prevede acest lucru.
Se ia în considerare faptul că ultimul proiect de modificare al actului normativ susmenționat prevede şi dotarea polițiștilor locali cu astfel de dispozitive.
Urmează obligativitatea ca la intervențiile efectuate la sesizări de ordine şi linişte publică să plece automat două echipaje, unul dintre poliţiştii locali având rolul de a înregistra cu telefonul de serviciu intervenția permanent, pânà la finalizarea acesteia. Înregistrările respective se descarcă pe un terminal dedicat, gestionat de un polițist local anume stabilit şi se auditează, în cel mai scurt timp, de către şeful ierarhic (dar nu mai târziu de 24 de ore); și solicitarea transmisă in scris primăriei de a reevalua modul de desfăşurare a testării psihologice a poliţiştilor locali, în sensul organizării acesteia la standardele cerute pentru angajații Poliției Române.
A mai mențional și alocarea celorlalţi doi poliţişti locali implicați în evenimentul din 14 iulie a.c. la alte activități decât cele care presupun relația directă cu publicul.
S-a propus și finalizarea unui set de documente de instruire a polițiştilor, constituit sub forma unui material PowerPoint de tip slide, în care sunt expuse, de o manieră accesibilă funcţionarului public având nivel mediu de instruire, elementele specifice existenței curente a oamenilor străzii şi cerşetorilor (componenta locativă, presiunea psihologică a microgrupului de apartenentă, efectele diferitelor substanţe toxice asupra conduitei, absenta conexiunilor familiale, starea precară de sănătate).
Direcţia Generală Poliția Locală a furnizat date, la cerere, organelor de cercetare și urmărire penală, în referire la mai multe plângeri. În prezent, sunt inaintate sau în curs de inaintare referate cu propunerea de trimitere la comisia de disciplină a primariei pentru câțiva angajați. În ceea ce priveşte evenimentul în urma căruia a survenit decesul unui cetățean român din județ, dosarul penal a fost deschis a doua zi iar acțiunea penală este încă în desfăşurare. Măsurile administrative adoptate până în prezent sunt din categoria celor ce nu afectează cercetarea penală.
Sursa: ARQ