Național 31.07.2020 ⋅ 0 comentarii
Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, a publicat un set de instrucţiuni adresate lucrătorilor români care muncesc sau au muncit cu forme legale în afara României într-un stat membru al Uniunii Europene şi care sunt interesaţi să îşi depună dosarul de pensie comunitară.
Potrivit recomandărilor transmise de ministrul Muncii, cererea de pensie se depune în localitatea de domiciliu sau de reşedinţă a solicitantului, fie că este în România sau într-un stat al Uniunii Europene.
🔵 Pentru a obține o pensie din sistemul public din Spania sau din Italia, trebuie să aveți minim 15 respectiv 20 ani de muncă contributivă (lucrați cumulat în orice stat al Uniunii Europene).
🔵 Pentru a obține o pensie din sistemul public din România, trebuie să aveți minim 15 ani de muncă contributivă (lucrați doar în România sau cumulat în orice stat al Uniunii Europene). Dacă aveți minim 15 ani de lucru în România, vi se va calcula o pensie în România, separată de pensia pe care o veți primi din celălalt stat.
Deci contează mult perioada muncită pentru care s-au plătit contribuții!
🔵 Dacă vechimea este mai mică de 15 ani, este necesar pentru deschiderea dreptului de pensie din România, de confirmarea vechimii complete din străinătate prin formularul E 205.
🔵 Pentru stabilirea drepturilor de pensie, persoana îndreptățită se adresează UNEI SINGURE INSTITUȚII în țara în care are domiciliul sau reședința la momentul pensionării, această cerere fiind valabilă pentru toate instituțiile din țările membre Uniunii Europene unde persoana a lucrat.
Pași pentru deschiderea dosarului de pensie comunitară:
1️⃣ Cererea de pensie se depune de regulă la instituția competentă din raza de domiciliu sau de reședință sau în baza unei procuri speciale, în România, dacă aveți domiciliul valabil aici. Documentele depuse împreună cu cererea dvs. pentru o pensie comunitară vor fi trimise către instituția omoloagă din țara unde ați lucrat, de către instituția din România, pentru a se deschide dreptul la pensie comunitară.
Schimbul de informații între state privind vechimea în muncă se face prin intermediul formularului E205. Instituțiile comunică între ele acest formular.
2️⃣ În momentul în care vă decideți să deschideți dreptul de pensie și mergeți la instituția de pensii din țară sau din străinătate, în funcție de locul în care aveți reședința, asigurați-vă că aveți toate documentele necesare. De exemplu, pentru limită de vârstă sunt necesare:
* carnetul de muncă (original și copie)/alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
* actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naștere și de căsătorie (original și copie); livretul militar (original şi copie);
* diploma de absolvire a învățământului universitar (original și copie) şi adeverinț...
vezi mai mult
Sursa: Glasul Cetății