Stire 10.02.2023 ⋅ 0 comentarii
Comunicat de presă
Timiș. 9 februarie 2023
Un sistem inteligent de avertizare a șoferilor la trecerile de pietoni nesemaforizate a fost pus
în funcțiune în premieră, lângă Timișoara – în comuna Dumbrăvița
● Sistemul folosește inteligența artificială, camere video pentru a detecta pietonii care vor
să treacă strada pe la o trecere nesemaforizată și pentru a-i avertiza pe șoferi asupra
locației acestora.
● Sistemul pilot a fost creat de o echipă de tineri din Timișoara și are ca scop reducerea
numărului de accidente și de incidente în trafic.
● Sistemul a fost oferit gratuit comunității pentru a fi testat și pentru a-și dovedi eficiența.
Cine l-a creat?
Sistemul a pornit de la ideea de a folosi inteligența artificială, algoritmi de calcul și sistemele de
avertizare pentru a preveni accidentele și incidentele din trafic. El fost creat de o echipă de
tineri specialiști din Timișoara. Aceștia și-au dorit să găsească o soluție pentru a-i proteja pe cei
mai vulnerabili participanți la trafic – pietonii. Astfel, au creat un start-up, Blume Technologies,
și, timp de 6 luni au lucrat la acest sistem pilot.
„Noi am creat acest sistem ITS (Intelligent Transport System) care își propune creșterea
siguranței celor mai vulnerabili participanți la trafic, vorbim de pietoni. Noi aici ne referim mai
ales la copiii care trebuie să treacă zilnic o trecere nesemaforizată de lângă școală, însă sistemul
va fi eficient și acolo unde vizibilitatea este redusă pentru șoferi din cauza arhitecturii străzii, sau
acolo unde există riscuri mari și amplasarea unui semafor clasic ar îngreuna mult traficul.”, a
spus Robert Olariu de la Blume Technologies.
Pentru a-l pune în practică, au primit sprijin financiar prin programul ERA ZERO. Zero Accidente.
Zero Emisii – dezvoltat de Fundația Comunitară Timișoara, cu sprijinul ZF Group și au beneficiat
de consultanță, inclusiv din partea Inspectoratului de Poliție Județean Timiș.
Sistemul implementat în Timiș este singurul de acest gen din țară.
„Prin acest tip de program, Fundația Comunitară Timișoara sprijină inovația și soluțiile noi
pentru a crește siguranța participanților la trafic. Ne dorim ca, după perioada sa de testare,
sistemul să își dovedească eficiența, să poată fi dezvoltat și implementat la cât mai multe treceri
de pietoni nesemaforizate, astfel încât să fie redus numărul de accidente”, a declarat Daniela
Chesaru, director executiv al Fundației Comunitare Timișoara.
„Noi, la ZF Group, ne preocupăm și suntem dedicați să modelăm, cu inginerii noștri care
dezvoltă tehnologiile viitorului, generația următoare de mobilitate. Este obiectivul pe care îl
urmărim zi de zi, așa că am spus din prima «Da!» atunci când am fost invitați să sprijinim
această inițiativă. Suntem mai mult decât bucuroși atunci când putem contribui la un viitor al
mobilității mai sigur, cu zero accidente și zero emisii, așa cum își propune, de altfel, Fondul ERA
ZERO. Sunt, de altfel, cele mai mari provocări ale mobilității urbane de astăzi. Pe de altă parte,
ZF Group susține, prin acțiunile în care se implică, inclusiv componenta de educare a comunității
cu privire la siguranța în trafic. Înțelegem că infrastructură adecvată și respectarea regulilor de
circulație ne vor conduce spre îndeplinirea obiectivelor noastre.”, Dr. Ing. Sever Scridon –
Managing Director ZF R&D Tech Center Timișoara
„E o bucurie să vedem că acest sistem este acum pus în practică. Am discutat despre el cu
echipa de proiect de la faza de idee, și am încercat să venim cu expertiza noastră, din punctul de
vedere al Poliției și al comportamentului participanților la trafic. Credem că acest tip de sistem
inovativ poate juca un rol important în reducerea accidentelor și astfel, reducerea numărului de
victime și de daune materiale.”, a spus inspector principal Ionuț Lazăr, Poliția Rutieră Timiș.
Sistemul a fost montat în comuna Dumbrăvița, lângă Timișoara, în apropierea școlii din
localitate, fără niciun fel de cheltuieli din partea administrației locale.
Cum funcționează?
Sistemul este amplasat acum în zona școlii Dumbrăvița, Timiș, la o trecere de pietoni
nesemaforizată și folosește două camere video, una pe fiecare parte a șoselei, pentru a detecta
prezența pietonilor în zona de trecere. În momentul în care camerele video detectează pietonii,
sistemul acționează semnale luminoase pentru a avertiza șoferii de prezența pietonilor pe
partea de carosabil unde se află aceștia și atrage atenția asupra acestora. Pe timp de noapte,
sistemul va ilumina trecerea de pietoni, iar în cazul în care se află pietoni la trecere, aceasta va
fi supra-iluminată.
„Dacă un pieton așteaptă la trecere – semnalele luminoase se vor aprinde în galben, pe partea
lui, pentru a atrage atenția șoferului asupra pietonului. Noi am lucrat și la algoritmi de predicție
pentru a determina pe viitor și activitatea de pe trotuar, să putem determina cine se pregătește
să ajungă pe trecerea de pietoni. Folosim direcția de deplasare, viteza, poziția corpului. Acest
algoritm este încă în lucru și va ajuta la avertizarea șoferului, oferindu-i acestuia un timp
suplimentar de frânare”, explică Robert Olariu, director executiv Blume Technologies.
Care va fi următoarea etapă?
Timp de șase luni, sistemul și tot ceea ce presupune acesta va fi testat de către specialiștii IT din
cadrul Blume Technologies. Tinerii își doresc să aducă îmbunătățiri suplimentare pentru a
avertiza suplimentar și pietonii de prezența mașinilor care se apropie pe trecerea de pietoni și
își doresc să mai amplaseze un astfel de sistem și în altă locație. Tinerii își doresc să creeze un
prototip ce va fi patentat și va putea fi implementat pe scară largă.
Despre program
Programul Era Zero. Zero Accidente. Zero Emisii are drept scop identificarea provocărilor locale
generate de mobilitatea urbană și găsirea de soluții pe două teme principale: siguranța în trafic și
poluarea cauzată de traficul rutier în zonele urbane. Fondul Era Zero s-a adresat în special studenților și
specialiștilor din domenii diverse care au putut aplica în echipe interdisciplinare pentru dezvoltarea de
proiecte care generează soluții pentru comunitate.
Despre FCTM
Fundația Comunitară Timișoara a fost înființată în anul 2016, cu scopul de a sprijini inițiativele locale și a
realiza conexiuni, sprijinind astfel dezvoltarea armonioasă a comunității. Printre proiectele derulate se
numără Timotion, Fondul Științescu, Cercul de donatori, Resilience Lab, Talk the walk, Meet (in) Nature,
Activism Civic în practică, Solidari în fața COVID-19, Oxigen pentru Timișoara, Ro Bike Valley, Fondul
pentru un viitor mai bun în comunități
Despre ZF
ZF este o companie globală, de tehnologie, care furnizează sisteme pentru autoturisme, vehicule
comerciale și tehnologie industrială, asigurând următoarea generație de mobilitate. ZF permite
vehiculelor să vadă, să gândească și să acționeze. În cele patru domenii tehnologice privind controlul
mișcării vehiculelor, a siguranței integrate, a conducerii automate și a mobilității electrice, ZF oferă
soluții complete de produse și software atât pentru producătorii de vehicule consacrați cât și pentru
furnizorii de servicii de transport și mobilitate, recent stabiliți. ZF electrifică o gamă largă de tipuri de
vehicule. Cu produsele sale, compania contribuie la reducerea emisiilor, la protejarea climei și la
intensificarea mobilității în siguranță.
În România, ZF are aproximativ 5.000 de angajați în cinci locații din România (Timișoara, Roman, Oravița,
Lupeni, Marghita). Printre acestea se numără și ZF R&D Tech Center Timișoara, care s-a desprins din
divizia de automotive a furnizorului român de servicii de inginerie BeeSpeed și face parte din ZF din
ianuarie 2019. BeeSpeed lucra deja pentru Divizia ZF Active Safety Systems (fosta parte a TRW) din 2008.
ZF R&D Tech Center din Timișoara va deveni un hub major în activitatea de cercetare și dezvoltare la
nivel global al ZF Group.