Reorganizarea ANAF la loc comanda? Dacă Guvernul nu face târgul cu UDMR, procesul riscă să rămână blocat

Local 29.08.2019 0 comentarii

Reorganizarea Fiscului, făcută în urmă cu șase ani nu a dat, se pare, cele mai bune rezultate. Astfel, Eugen Teodorovici, actualul ministru al Finanțelor Publice a ajuns să vorbească, încă de anul trecut, despre o nouă reorganizare, care ar însemna reînființarea direcțiilor județene ale finanțelor publice, desființate pentru a face loc unor suprastructuri regionale, care n-au făcut decât să crească birocrația.

Teodorovici susținea, anul trecut, un proiect de lege al UDMR. Potrivit ziare.com, în februarie, proiectul a trecut de Parlament. Acesta prevedea ca vor fi desființate cele opt direcții regionale, vor reapărea direcțiile județene, iar Vama va trece de la ANAF în subordinea directă a Ministerului de Finanțe. Dar... și există un mare dar, pe bună dreptate, deputatii PNL și USR au criticat proiectul, considerând ca reorganizarea ANAF trebuia făcută de Guvern.

Stângăcie

În mai, Curtea Constituțională a admis, potrivit hotnews.ro, obiecția de neconstituționalitate formulată de către partidele de Opoziție cu privire la legea pentru modificarea OUG 74/2013, astfel totul a fost blocat din cauza stângăciei guvernanților.

Semnatarii sesizării făcute la Curtea Constituțională se refereau la două articole din Constituție – „Nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanțare” și „În cazul în care o inițiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării (n.r. - Guvernului) este obligatorie”. Prin urmare, din coroborarea celor două dispoziții constituționale, rezultă necesitatea ca orice inițiativă legislativă cu implicații bugetare să fie dezbătută cu informarea prealabilă a Guvernului, care trebuie să se pronunțe asupra oportunității economice și financiare a acesteia. „Adoptarea unei inițiative legislative cu impact bugetar în lipsa unui punct de vedere al Guvernului și, pe cale de consecință, fără stabilirea sursei de finanțare, poate duce la imposibilitatea aplicării actului normativ din lipsă de fonduri bugetare”, susțineau parlamentarii opoziției în textul sesizării formulate la CCR. De asemenea, reprezentanții opoziției argumentează că unele reglementări din proiectul de lege pentru modificarea OUG 74/2013 privind reorganizarea ANAF sunt incomplete, de natură să afecteze eficiența actului normativ, mai scriau jurnaliștii de la hotnews.ro.

Între timp, luna aceasta, ministrul de Finanțe a anunțat intenția de a scoate Vama din structura ANAF, drept pentru care un proiect de act normativ în acest sens a și fost pus la transparență. De asemenea vorbea și despre faptul că „regiunile dispar ca şi putere, pentru că nu este corect ca să aibă regiunea decizia când la judeţ e problema.”

Birocrația a crescut

Încă de anul trecut, reînființarea direcțiilor județene a fost o măsură privită bine la nivelul Fiscului arădean, având în vedere că birocrația a crescut foarte mult odată cu centralizarea excesivă. S-a ajuns până acolo încât angajațiilor structurilor locale nu li se mai permite să vorbească cu presa fără acceptul Bucureștiului, ceea ce îngreunează foarte mult comunicarea cu contribuabilii. Asta, în condițiile în care până și site-urile administrațiilor județene, care erau actualizate la timp și conțineau informații utile, au fost închise, prin neplata costurilor de mentenanță...

De altfel, regionalizarea produsă în cadrul ANAF a dus și la îngreunarea activității interne, având în vedere că administrațiile județene au pierdut calitatea de ordonatori de credite, iar serviciile de suport, contabilitate, salarizare, achiziții s-au mutat la nivel regional, unde se gestionează patru județe.

Angajații sunt sceptici

Angajații ANAF de la Arad cu care am vorbit sunt însă sceptici că direcțiile județene vor fi reînființate în viitorul apropiat. Aceștia sunt convinși că măsura ar fi fost luată doar pentru a face pe plac UDMR, dar în condițiile în care Guvernul nu cade la înțelegere cu formațiunea maghiară pentru a fi susținut în Parlament, acum când ALDE a părăsit coaliția, reorganizarea riscă să fie lăsată baltă. „Ar fi bine dacă vom avea din nou direcție la Arad. Acum, birocrația este imensă, iar multe decizii luate la Timișoara sunt luate după principiul «merge și așa», ceea ce ne îngreunează mult munca”, susține un finanțist cu care am stat de vorbă zilele trecute.

150 de oameni disponibilizați sau relocați

Desființarea Direcției Generale a Finanțelor Publice Arad și transformarea ei în Administrație Județeană, a fost un proces dureros pentru angajați. Asta, în condițiile în care, în 2013, aproximativ 150 de oameni au fost disponibilizați sau relocați în structura regională. De menționat că Aradul a fost cel mai afectat județ, în condițiile în care Hunedoara și Carașul au pierdut cam 30 de oameni, iar Timișul a avut cel mai mult de câștigat, acolo adunându-se personal din toată regiunea. La aflarea informaţiei că 98 de persoane vor fi disponibilizate, oamenii au decis să oprească lucrul. „Iniţial se vorbea de 50 de persoane disponibilizate, apoi de 60, iar acum de 98. Asta, în condiţiile în care în întreaga Regiune de Vest, care cuprinde judeţele Timiş, Hunedoara, Caraş-Severin şi Arad vor dispărea 200 de posturi. Se vorbeşte că s-a luat această decizie pentru că nu suntem oraş al USL, or, noi, cei de la Finanţe nu avem culoare politică. Indiferent de cine a fost la guvernare, nu au fost probleme cu Fiscul de la Arad”, declara la vremea respectivă Ionică Trifa, liderul de sindicat din cadrul DGFP Arad. De altfel, greviştii cu care am stat de vorbă acum șase ani nu înțelegeau de ce Aradul are cel mai mare număr de disponibilizaţi din ţară, în condiţiile în care rezultatele obţinute de direcţie sunt cu mult mai bune decât alte DGFP Timiş sau a altor direcţii din regiune sau din ţară.

Sursa: ARQ

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați ARQ
fashiondays.ro
Ai aflat ceva interesat?
Trimite-ne imagini /video surprinse de tine