Național 05.02.2021 ⋅ 0 comentarii
Numărul de vârstnici care au solictat sprijin la Telefonul Vârstnicului în 2020, aproape triplu față de anul precedent.
Solicitarea de informații și de ajutor financiar, principalele motive pentru care vârstnicii au apelat linia telefonică de sprjin.
Serviciul social Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică gratuită și confidențială dedicată vârstnicilor din România, a înregistrat în 2020 cel mai mare număr de solicitări si apelanți unici, de la înființarea ei, în urmă cu cinci ani. Astfel, anul trecut au avut loc 16.673 de convorbiri telefonice cu 3.424 de seniori care au beneficiat de consiliere, îndrumare, informare și, nu în ultimul rând, sprijin material sau emoțional.
La Telefonul Vârstnicului, seniorii au găsit și în 2020, soluții la problemele existențiale cu care s-au confruntat. Pe primul loc în topul nevoilor exprimate de vârstnici anul trecut, s-a aflat nevoia de informații utile care nu sunt tuturor sunt accesibile, fie din cauza izolării, fie din lipsa abilităților de a utiliza noile tehnologii de comunicare. 1078 de seniori au solicitat informații și contacte relevante pentru situațiile individuale, oferite de echipa specializată de asistenți sociali a liniei telefonice.
Creșterea ratei sărăciei în rândul vârstnicilor, mai ales în contextul pandemiei, a dus și la creșterea numărului celor care au apelat pentru sprijin financiar și material. În anul 2020, au fost înregistrate 1.066 de astfel de solicitări din partea vârstnicilor. Echipa Telefonul Vârstnicului a îndrumat cazurile acestora către servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a primi din partea lor un ajutor particularizat și constant. Împreună cu parteneri și sponsori, Fundația a soluționat o parte dintre aceste solicitări venind în sprijinul seniorilor ce se confruntă cu condiții precare de viață.
Pe locul trei în topul necesităților vârstnicilor, s-a aflat în 2020 nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu. Pentru 668 dintre apelanți, echipa a furnizat informații despre serviciile de asistență medicală ori supraveghere specializată disponibile, dar și referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare.
Din cauza izolării sociale impuse de noile condiții socio-sanitare, sentimentele de singurătate, anxietate sau depresie, trăite de un număr mare de vârstnici, s-au adâncit. Acesta a reprezentat unul dintre motivele pentru care seniorii au apelat linia telefonică în căutarea de sprijin emoțional. Ca soluție la această nevoie, Telefonul Vârstnicului prin asistenții sociali și voluntari psihologi, a oferit consiliere psihologică și sprijin emoțional celor care sunt înscriși în serviciul de reapelare săptămânală, ori a redirecționat vârstnicii către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea apelanților.
Sentimentul de inutilitate îi copleșește pe mulți dintre vârstnicii care, odată cu ieșirea la pensie, părăsesc scena socială. Pentru aceia care își exprimă nevoia de a fi activi și de participare socială, Telefonul Vârstnicului propune acțiuni de voluntariat în comunitate și participarea la activitățile organizate în cluburile de seniori. Pentru 95 de vârstnici, relaționarea și socializarea este în continuare posibilă datorită faptului că programe precum Centrul Comunitar Generații, Centrul pentru seniori al Municipiului București, Asociația Niciodată Singur și-au adaptat activitățile în mediul on-line.
Telefonul Vârstnicului este singura linie telefonică gratuită și confidențială dedicată persoanelor vârstnice, accesi... vezi mai mult
Sursa: Glasul Cetății